Boken "Exploring University Teaching and Learning" tar for seg universitetlæreres erfaringer med undervisning og læring. Denne utgivelsen bygger videre på den tidligere boka fra 1999, "Understanding Learning and Teaching", som fokuserte på studenters opplevelser. Målet med denne boken er å gi veiledning om hvordan læreres erfaringer kan forstås slik at de kan bidra til en fortsatt forbedring av studenters læringsopplevelser og resultater. Gjennom et 30-årig forskningsprosjekt presenteres en omfattende diskusjon om kvalitativ variasjon i tilnærminger til universitetsundervisning, samt de faktorene som påvirker denne variasjonen. Videre undersøkes hvordan ulike undervisningsmetoder er knyttet til forskjeller i studenters opplevelser av undervisning og læring. Forfatterne tar diskusjonen videre inn i nye områder, som emosjoner i undervisning, ledelse av undervisning, personlig utvikling som universitetlærer, og det omstridte forholdet mellom undervisning og forskning. Dette viktige verket tilbyr en tilgjengelig og forskningsbasert veiledning for lærere i høyere utdanning.