Immigrant Incorporation, Education, and the Boundaries of Belonging
Produktbeskrivelse
I denne redigerte utgivelsen undersøker forfatterne hvordan symboliske grenser for tilhørighet forhandles og reflekteres over av aktører i skolen i ulike utdanningskontekster. Dette bidrar til en dypere forståelse av hvordan 'vi-het' fungerer som en grunnleggende struktur i integrering av innvandrere. Analysene bygger på kultur-sosiolog Jeffrey Alexanders arbeid med teori om det sivile rom, og fanger både solidariske aspekter ved integrering og ekskluderingsprosesser. Kapitlene er organisert rundt to hovedtemaer: skolevalg/etnisk skole-segregering og religion/tro i skolen. Begge disse temaene gir rike eksempler på hvordan innvandrere i skolesystemet forhandler om de symbolske kodene som definerer grensene for tilhørighet og ikke-tilhørighet i ulike samfunn. Dette fokuset utvider forståelsen av hvordan utdanningspraksiser og formell skolegang fungerer i relasjon til innvandrintegrering i ulike skolekulturer, samt i den svenske sivilsfæren.