Literary Cultures and Twentieth-Century Childhoods
Produktbeskrivelse
Denne essaykolleksjonen presenterer innovative metodiske og disiplinære tilnærminger til skjæringspunktet mellom anglofonsk litteratur og barns opplevelser av barndom i løpet av det tjuende århundre. Gjennom to omdreininger setter boken fokus på mangfoldet av barndommer og litterære kulturer, samtidig som den fremhever barnas handlingsrom. Ved å se nærmere på både klassiske tekster for unge lesere og mindre kjente, upubliserte verk på tvers av sjangre – inkludert poesi, skjønnlitteratur, historisk fiksjon, biografier, bildebøker og barnefjernsyn – gir essayene en plattform for å belyse representasjonen av barns stemmer og subjektiviteter innenfor tekstene. De undersøker utfordringer mot tradisjonelle oppfatninger av barndom og understreker betydningen av barnerettede tekster i større kulturelle og politiske kontekster. Kapitlene rammer inn temaer som spektakel, selvoppfatning, og refleksjon gjennom det tjuende århundre; stiller spørsmål ved klisjeene rundt barndom; utforsker identitet og hjemløshet i fortellingene om historie og kultur; og hever barn som skapere av mening.