Kvalitetsbegrepet står sentralt i dagens samfunnsdebatt. En rekke vurderinger, rangeringer, målinger, revisjoner, akkrediteringer, benchmarking, smilysystemer, anmeldelser og internasjonale sammenligninger benyttes regelmessig for å fange opp kvalitet. Denne boken undersøker de sosio-politiske implikasjonene av evalueringer, med spesielt fokus på hvordan kvalitetsbegrepet bidrar til disse prosessene. Gjennom perspektiver fra idéhistorie, sosiologi, statsvitenskap og offentlig forvaltning stiller Dahler-Larsen spørsmål ved hva kvalitet innebærer, spesielt i forhold til målingens rolle. Hvilke resultater oppnås gjennom slike kvalitetsinskripsjoner? Og ikke minst, gjør begrepet kvalitet det mulig å håndtere offentlige spørsmål på en måte som er i tråd med demokratiske standarder? Denne tverrfaglige boken vil være av interesse for forskere og studenter innen ulike fagområder, inkludert sosiologi, sosial epistemologi, statsvitenskap og offentlig politikk.