Boken "Teaching-Learning Contemporary Physics" undersøker hvordan dagens fysikk, med særlig fokus på kvantefysikk, kan integreres i læreplanene for videregående skoler. Til tross for de betydningsfulle fremskrittene og oppdagelsene innen kvantefysikk og relativitet som har endret vår forståelse av naturen og dagliglivet vårt, er disse emnene fortsatt lite tilstede i fysikkundervisningen i videregående skoler. I denne boken deler fysikkdidaktikere sine forskningsbidrag, der de presenterer ulike perspektiver på undervisning og læring av kvantefysikk. Forfatterne diskuterer også utviklingen og bruken av forskjellige pedagogiske tilnærminger og utdanningsveier. Det er fortsatt mye debatt om hvilket innhold som er passende på videregående nivå, samt hvilke pedagogiske metoder og strategier som bør benyttes for å støtte elevenes læring. I dag er det en økende fokus på hvordan man kan undervise moderne fysikk på videregående nivå i stedet for klassisk fysikk. Imidlertid er lærere ofte henvist til mangel på erfaring og tilgjengelighet når det gjelder denne tematikken.