Denne åpen tilgang-boken analyserer samspillet mellom styring, evaluering og kunnskap, med et empirisk fokus på svensk høyere utdanning. Den undersøker opprinnelsen, logikken og mekanismene bak evaluering og kvalitetsikring, samt hvordan disse dynamisk interagerer med institusjonelle, nasjonale og europeiske politiske kontekster. Bokens kapitler presenterer funn fra omfattende empiriske studier som gir grundig innsikt i styringsarbeidet innen høyere utdanning. Dette oppnås ved å gi stemme til aktører på ulike nivåer og stillinger, inkludert ansatte ved departementet, nasjonale myndigheter og universiteter. Blant de sentrale temaene som diskuteres, er innflytelsen fra europeisk politikk, endringer i systemdesign, medieforhold og implementering av kvalitetsikring i universitetsinstitusjoner. Boken utforsker også hvordan en fremvoksende profesjonell gruppe, omtalt som 'qualocrats', gjennomfører og medierer evaluering og kvalitetsikringspolitikk og praksis. Samlet sett gir boken en grundig fremstilling av det utvidende evalueringsmaskineriet i svensk høyere utdanning.