Boken "The Maternal Imagination of Film and Film Theory" utfordrer vanlige oppfatninger om de ubevisste effektene av kino og visuell kultur. Den undersøker den kastrerende makten til den tidlige moderne heksen og den historiske troen på at gravide kvinner kunne manipulere og forvrenge kroppsbildet, som figurative paralleller til feministiske teorier om objektifisering og det mannlige blikket. Ved å utvikle denne historien som en uren, men livlig analogi, fungerer boken som en provokasjon mot den rådende forestillingen om objektifisering. Den tilbyr nyskapende analyser av et bredt spekter av filmer og emner, inkludert Joyce Wielands "Water Sark" (1964) og dens resonans med verkene til John Cage og Stan Brakhage; dokumentaren "Histoires d’A" (Historien om abort, 1973), som bidro til den vellykkede legaliseringen av abort i Frankrike; den hongkonganske skrekkfilmen "Dumplings" (Jiaozi, 2004), der fostercannibalismen gir et bilde av sensur; og de doble produksjonene "The Book of Mary" (Le livre de Marie) og "Hail Mary" (Je).