Fabrikanter har endret sitt fokus fra produkter til smarte løsninger for å oppnå høyere avkastning og finne nye vekstmuligheter. Denne omstillingen, kjent som servitization – eller mer nylig digital servitization – er en kompleks prosess. Akademisk forskning har avdekket at utfordringene knyttet til servitization er mange; de er kompliserte, problematiske, avhengige av kontekst og til og med paradoksale, og involverer flere organisatoriske lag, inkludert operasjonelle, strategiske, relasjonelle og økosystemiske lag. Nyere studier har etterlyst forbedrede teorier omkring servitization, samt alternative narrativer. I denne håndboken tar kapitlene ulike perspektiver på servitization, digital servitization og produkt-tjeneste-programvaresystemer. Her diskuteres og presenteres konsepter som organisasjonsforvandling, endringsledelse, strategisk ledelse, forretningsmodeller, innovasjon og produkt-tjeneste-operasjoner. Håndboken gir en verdifull mulighet for å utvikle forbedrede teoretiske fundamenter for servitization, som kan bidra til en dypere forståelse av dette transformative fenomenet.