The Search for Ethics in Leadership, Business, and Beyond
Produktbeskrivelse
Boken "The Search for Ethics in Leadership, Business, and Beyond" samler et bredt spekter av emner innen ledelsesetikk og forretningsetikk. Den tar for seg disse temaene fra både humanistisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv. Halvparten av boken er viet til ledelse, mens den andre halvdelen fokuserer på problemstillinger knyttet til forretningsetikk. I tillegg til de generelle forskningsområdene, undersøker boken hvordan man kan undervise i og studere etikk innen både forretningsetikk og ledelsesstudier. Den tar spesielt opp spørsmål og temaer som dreier seg om hva som kjennetegner etisk ledelse, autentisitet, dyder, samt den offentlige og private moralen til ledere. Innenfor forretningsetikken dekker emnene alt fra moralsk fantasi og kasuistikk til meningsfylt arbeid og etikk på arbeidsplassen. Boken inneholder også et kapittel som diskuterer betydningen av liberale fag innenfor studier og utdanning av etikk i næringsliv og profesjonelle skoler. Avslutningsvis reflekterer den over de etiske utfordringene som både ledere og følgere står overfor i en verden hvor noen ledere har snudd moralske verdier på hodet.