Denne omfattende læreboken gir en vitenskapelig solid og samtidig praktisk innføring i Virtuell og Augmentert Virkelighet (VR/AR). Leserne får det teoretiske grunnlaget som er nødvendig for å designe, implementere eller forbedre VR/AR-systemer, evaluere og forbedre brukergrensesnitt og applikasjoner ved hjelp av VR/AR-metoder, samt vurdere og berike brukeropplevelser. Boken gir også en dypere forståelse av hvordan man kan anvende VR/AR-teknikker. Enten boken brukes som hovedstudie eller som oppslagsverk, kan studenter innen datavitenskap, utdanning, medier, naturvitenskap, ingeniørfag og andre fagområder dra nytte av dets dyptgående innhold og klare forklaringer. Den modulære strukturen tillater selektiv sekvensering av emner i henhold til kravene til hver undervisningsenhet og gir et brukervennlig format for enkel valg av spesifikke temaer for individuell selvstudium. Undervisere får tilgang til omfattende materiale for å lage kurs, samt en grunnleggende tekst som de kan bygge videre på.