Denne boken gir en grundig introduksjon til ikke-sekvensiell og distribuert programmering med Go, etter en kort innledning om grunnleggende aspekter av programvareutvikling og hvordan disse er implementert i Go. Boken presenterer systematisk essensielle konsepter for synkronisering og kommunikasjon av samtidige prosesser. Blant disse konseptene finner vi låser, semaforer, rettferdighet og dødlåser, monitorer, samt lokal og nettverksbasert meldingsoverføring. Den utforsker nettverk som grafer, nettverkskartlegging, distribuert dybde- og bredde-først søk, og hvordan man velger en leder i nettverk. For å gjøre leseren kjent med disse begrepene, benytter forfatteren seg av kjente klassiske eksempler, noe som letter læringsprosessen ved at begrepene kan sammenlignes enklere med språkressursene. Algoritmene er formulert i programmeringsspråket Go, som kan uttrykke mange synkroniseringskonsepter. Takket være sin enkle syntaks, gir Go også en fordel for lesere uten forkunnskaper til å følge de grunnleggende konseptene.