Denne boken, som er den første i serien 'Profesjonell læring og utvikling i skolene og høyere utdanning', er redigert av to erfarne og dedikerte pedagoger fra ulike deler av verden, men med felles verdier og synspunkter. Resultatet er en rik blanding av forfattere fra USA, Australia, Sør-Afrika, Canada og New Zealand, som alle fokuserer på bruken av bevisbasert beslutningstaking i skoler og klasserom. Dette fokuset gir en uvanlig samling som fungerer som et motvekt til endringsagendaer som er helt resultatdrevne. Boken fremlegger bevis fra en rekke land om hvordan systemledere og lærere, både i grunnopplæringen og høyere utdanning, nå må håndtere disse utfordringene som en del av deres arbeid for å tilby best mulige lærings- og prestasjonsmuligheter for alle elever. Det som gjør denne boken unik, er dens engasjement med realitetene i de utfordringene som bevisbaserte samtaler representerer, som altfor lett kan bli til 'aktivitetsfeller' for lærerne.