Boken "Media Psychology 101" gir en grundig og balansert fremstilling av flere samfunnsaktuelle temaer som media vold, kroppsbilde, sosial representasjon og seksualitet i media. Denne boken vil være en verdifull ressurs for introduksjonskurs samt for allmennheten, da den tilbyr en brukervennlig oversikt over mye debatterte saker. I dagens samfunn er medievitenskap et felt fylt med kontroverser, og "Media Psychology 101" er skrevet av en av de fremste ekspertene innen området. Boken tilbyr en konsis oversikt over hva som er kjent – og hva som ikke er kjent – om hvordan enkeltindivider påvirkes av og samhandler med ulike former for massemedia. Den analyserer kritisk forskning innen kognitiv, sosial, utviklingspsykologi, biologisk og evolusjonær psykologi, og utforsker forholdet mellom medieforbruk og seeratferd innen områder som reklame, kroppsbilde, seksualitet og vold. Boken skiller seg ut ved å undersøke forskning fra en vitenskapelig objektiv posisjon.