Boken "Teaching and Learning in a Community of Thinking" utforsker et nytt pedagogisk rammeverk kalt Det Tredje Modellen, som setter møtet mellom barnet og læreplanen i sentrum for pedagogisk teori og praksis. Det Tredje Modellen implementeres i et alternativt klasserom kjent som Community of Thinking. I et slikt læringsmiljø er undervisning og læring basert på tre hovedstasjoner: den fruktbare spørsmålet, forskning og avsluttende prestasjon. Kjernen i Community of Thinking er dannelsen av en gruppe studenter og lærere som arbeider med et utfordrende spørsmål de ikke har svar på i begynnelsen – og som de noen ganger fortsatt ikke er i stand til å besvare ved slutten av sin undersøkelse. Dette rammeverket støttes av en helhetlig skolemodell – Intel-Lect School. Deler av, eller hele modellen, er for øyeblikket i bruk i skoler i Israel, England, Australia og New Zealand. Boken foreslår en ny pedagogisk fortelling basert på alternative 'atomiske bilder' av læring, undervisning, kunnskap, sinn og mål.