Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co. KG
Mathematical Foundations of Big Data Analytics
Produktbeskrivelse
Denne læreboken presenterer grunnleggende matematiske modeller som brukes innen Big Data-analyse, og trekker praktiske eksempler som er relevante for feltet. Boken undersøker nødvendige matematiske verktøy og anvender dem på aktuelle problemer innen dataanalyse, som merkevarelojalitet, porteføljevalg, kredittundersøkelser, kvalitetskontroll, produktklynging og prising av eiendeler, med hovedfokus på økonomiske sammenhenger. Videre diskuterer vi tverrfaglige anvendelser innen biologi, lingvistikk, sosiologi, elektroteknikk, datavitenskap og kunstig intelligens. For modellene benytter vi et bredt spekter av matematiske disipliner, fra grunnleggende numerisk lineær algebra, statistikk og optimalisering, til mer spesialiserte teorier som spill-, graf- og kompleksitetsteori. På denne måten dekker vi alle relevante teknikker som vanligvis brukes i Big Data-analyse. Hvert kapittel åpner med et konkret praktisk problem som har som hovedmål å motivere studiet av en bestemt teknikk innen Big Data-analyse.