Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co. KG
Politisierung des Theaters und Theatralisierung der Politik im Nationalsozialismus
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker hvordan teateret ble politisert under Det tredje rike og hvordan teaterlige elementer ble brukt i den nasjonalsosialistiske politikkens masseopplevelser. Gjennom en grundig analyse av en imponerende Hamlet-oppføring av Lothar Müthel i Berlin i 1936, samt Leni Riefenstahls filmskildring av "Reichsparteitags der Einheit und Stärke" fra 1934, kjent som "Triumph des Willens", avdekker forfatterne de komplekse interaksjonene mellom teater og politisk propaganda. Boken påpeker at teaterets scene ikke viste seg å være særlig effektiv for propagandistiske formål, og at det 'ekte' teateret under det nasjonalsosialistiske regimet i stor grad fant sted på folkemøter og politiske arenaer. Forfatterne viser hvordan teaterlige teknikker og dramaturgiske elementer, kombinert med psykologiske prinsipper for massepsykologi, ble særlig virksomme i denne konteksten. Dette resulterte i en bemerkelsesverdig overføring av teatralitet fra den tradisjonelle scenen til den offentlige sfæren, noe som får oss til å forstå at disse virkemidlene spilte en avgjørende rolle i den nasjonalsosialistiske propagandaen.