Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH & Co. KG
The Book’s Road in the Age of Digitization
Produktbeskrivelse
Selv om digitalisering påvirker nesten alle aspekter av livene våre, viser det seg at mange tyskere motsetter seg digitale alternativer når det gjelder det å lese. Den trykte boken beholder fortsatt en mye høyere popularitet enn e-boken. Dette kan virke overraskende, med tanke på at vår kommunikasjonsatferd i stor grad har flyttet over til digitale enheter. Hva er årsaken til denne motstanden? Hva gjør at trykte bøker fortsatt er relevante i en digital tidsalder? Tidligere studier av den trykte boken har hovedsakelig fokusert på dens fremtid i medielandskapet, som ser ut til å være truet av digitaliseringen. I stedet for å se fremover, tar Janina Krieger i denne boken et skritt tilbake og undersøker fortiden fra tre forskjellige perspektiver for å få bedre innsikt i nåtiden. Mens andre studier ofte følger en enkelt metodikk, som oftest kvantitativ, har denne boken identifisert tre ulike emner som analyseres med varierte metoder. Denne tilnærmingen gir en dypere forståelse av forskningsspørsmålet, som omhandler litteraturens forbrukere (leserne), selve litteraturen og den valgte sjangeren.