Boken «Air Lubricated and Air Cavity Ships» tar for seg de banebrytende teknologiene innen luftsmøring og luftcaviteter, som har kommet som en betydelig utvikling de senere årene. Disse teknologiene har blitt anerkjent som effektive midler for å redusere motstand og drivstofforbruk for ulike typer skip, samtidig som de gir optimale designløsninger for høyhastighets maritime fartøy. Boken gir en grundig innføring i mekanismene som er involvert i redusering av grenselagdrag, samt grunnleggende konsepter fra tidlige forskningsarbeider. Luftbobler og -lag i smøring for deplasseringsfartøy blir nøye omtalt, sammen med viktige prosjekter som har bidratt til denne utviklingen. Videre blir genereringen av lavvolum strøm av luftcaviteter under skroget til både deplasserings-, semi-deplasserings- og planende fartøy diskutert, kombinert med både teoretiske og empiriske analyser samt designmetoder. Boken dekker også redusering av motstand, energiforbruk og drivstoffeffektivitet for både deplasserings- og høyhastighetsfartøy. I tillegg undersøkes effektene av luftlag og luftcaviteter på fartøyets statiske og dynamiske stabilitet, samt hvordan dette henger sammen med regulatoriske krav, som IMO. Forfatteren diskuterer også seilasbevegelser og de reduserte belastningene på høyhastighetsfartøy som opererer i bølger, inkludert resultater fra modelleringsforsøk.