For musikelskere er det ikke uvanlig å stille spørsmålet: Hvilke konsertsaler er de beste i verden? I denne boken får leseren innsikt i hvordan de tre hallene som har fått de beste vurderingene fra både anerkjente dirigenter og musikkritikere, ble bygget i henholdsvis 1870, 1888 og 1900. Dette reiser det interessante spørsmålet om hvorfor mange av de hallene som ble bygget etter 1950, ofte oppfattes som middelmådige eller mislykkede. Boken gir grundige svar på disse spørsmålene, basert på 50 års forskning innenfor det komplekse fagfeltet akustikk for musikkhaller. Etter de innledende kapitlene som legger et grunnlag for å forstå akustikkens innvirkning på komponister, musikere og publikum, og som guider leseren til et felles begrepsapparat, tar hoveddelen av boken, Kapittel 3, for seg detaljerte beskrivelser, fotografier, tegninger og arkitektoniske detaljer av 100 eksisterende haller fordelt på 31 land. Blant disse er 30 helt nye haller, mens resten er hentet fra forfatterens tidligere verk.