Kulturelle krefter styrer et synergistisk forhold mellom informasjonsinstitusjoner, noe som former deres roller både samlet og individuelt. Begrepet kulturell synergi refererer til sammensmeltingen av kunnskap som påvirker både persepsjon og atferd innen, mellom og blant grupper. I en hyperlenket æra er informasjonsdeling mellom institusjoner kritisk viktig, både for akademisk arbeid og for menneskehetens fremgang. Informasjonsinstitusjoner er organisasjoner som har, eller deler, et oppdrag om å bevare, konservere og formidle informasjonsobjekter og deres informative innhold. Et sentralt tema er begrepet sosial epistemologi, som understreker at informasjonsinstitusjoner oppstår kulturelt fra sosiale krefter i de kulturene de tilhører, og at deres formål er å formidle disse kulturene. Alle informasjonsinstitusjoner deler viktige fellestrekk. Sammenfallende kulturelle oppdrag fungerer som veier for synergi, slik at vi kan oppfatte universet av informasjonsinstitusjoner som sammenkoblet, i utvikling og i bevegelse.