Bevisstheten rundt mattrygghet har aldri vært høyere, samtidig som nye og emerging trusler mot matvareforsyningen blir stadig mer anerkjent. Forbrukerne spiser i økende grad måltider som er tilberedt utenfor hjemmet. Dette stiller detaljhandels- og serveringsbedrifter, samt matprodusenter i alle ledd av produksjonskjeden, overfor en stadig større ansvar for å følge riktige mattrygghets- og sanitærpraksiser, og dermed beskytte helsen til sine gjester og kunder. For å oppnå suksess innen mattrygghet i et miljø i endring, må man gå utover tradisjonell opplæring, testing og inspeksjonsmetoder for risikohåndtering. Det krever en dypere forståelse av organisasjonskultur og de menneskelige aspektene ved mattrygghet. For å forbedre mattrygghetsytelsen til en detaljhandels- eller serveringsbedrift, en organisasjon med tusenvis av ansatte eller et lokalsamfunn, er det nødvendig å endre måten folk handler på. En endring i atferd er essensiell. Enkelt sagt, mattrygghet er lik.