Bevisstheten rundt mattrygghet er høyere enn noen gang, og nye trusler mot matforsyningen blir stadig mer anerkjent. Forbrukere velger i økende grad å spise måltider tilberedt utenfor hjemmet. Som følge av dette blir detaljhandels- og serveringssteder, samt matprodusenter på alle nivåer i produksjonskjeden, pålagt et stadig større ansvar for å sørge for at riktige rutiner for mattrygghet og hygiene overholdes. Dette er essensielt for å beskytte helse og velvære for både gjester og kunder. For å oppnå suksess innen mattrygghet i dette skiftende landskapet, er det nødvendigvis behov for mer enn bare tradisjonell opplæring, testing og inspeksjonsmetoder for risikohåndtering. Det krever en dypere forståelse av organisasjonskultur og de menneskelige aspektene ved mattrygghet. For å forbedre mattrygghetsresultater i detaljhandelen eller serveringsbransjen, uansett om det er en stor organisasjon med tusenvis av ansatte eller et lokalt samfunn, må man endre måten folk gjør ting på. Kort sagt, mattrygghet handler om adferdsendring.