Boken ‘Handbook of Positive Behavior Support’ representerer et viktig gjennombrudd i tilnærmingen til håndtering av utfordrende atferd blant elever. Siden 1980-tallet har det skjedd en betydelig endring i hvordan man forholder seg til slike atferder, fra å straffe dårlige handlinger til å fremheve og forsterke ønskelige og positive atferd hos barn i klasserommet. Bygget på prinsipper fra anvendt atferdsanalyse (ABA), utgjør positiv atferdsstøtte (PBS) en sosial økologisk tilnærming som stadig får større betydning innen offentlig utdanning samt innen mental helse og sosiale tjenester over hele landet. 'Handbook of Positive Behavior Support' samler mange elementer fra dette voksende feltet i en lettfattelig bok og organiserer dem i en kraftfull og dynamisk kunnskapsbase som inkluderer teori, forskning og praktiske anvendelser. I bokens kapitler presenteres også ledende eksperter, inkludert de fremste utviklerne og forskerne av PBS, som: (1) gjennomgår opprinnelsen, historien samt de etiske grunnlagene for positiv atferdsstøtte, (2) rapporterer om anvendelser av PBS i tidlig barndom og familie-kontekster, fra tidlige barnehageprogrammer som Head Start til fosterhjem og mental helsetjenester.