Denne boken er resultatet av to graduate-kurs forfatterne har undervist i løpet av de siste årene. Det første kurset omhandler målteori, fulgt av et andre kurs som tar for seg avansert sannsynlighetsteori. Den tradisjonelle tilnærmingen til et første kurs i målteori, slik som beskrevet av Royden (1988), innebærer undervisning i Lebesgue-måling på den reelle linjen, deretter Lebesgue's differensieringssetninger, L-rom på R, og til slutt generell m-måling, med et fokus på konstruksjon av produktmål. Denne metoden gir en pedagogisk fordel ved at studentene får se et konkret tilfelle før de beveger seg mot generelle prinsipper. Imidlertid kan denne tilnærmingen også begrense mange studenters perspektiv på m-måling, ettersom de kan ende opp med å tenke utelukkende i termer av Lebesgue-målingen og oppfatte målteori som nært knyttet til topologien på den reelle linjen. For studenter innen statistikk, sannsynlighet, fysikk, ingeniørfag, økonomi og biologi er det velkjent at målteori har et mye bredere anvendelsesområde.