Det er umulig å kontrollere motivasjonen til en annen person, men mye av lærerens ansvar ligger i å stimulere elevens motivasjon. Læringsmiljøer bør ideelt sett designes med dette målet i tankene. Boken 'Motivational Design for Learning and Performance' introduserer leserne for kjernemomentene i motivasjon og motivasjonsdesign, og anvender denne kunnskapen i en systematisk, trinn-for-trinn prosess. ARCS-modellen, som er teoretisk solid, forankret i beste praksis og tilpassbar til en rekke praktiske anvendelser, utgjør grunnlaget for denne problemløsende tilnærmingen. Separate kapitler tar for seg hver komponent av modellen: oppmerksomhet, relevans, selvtillit og tilfredsstillelse, og gir strategier for å fremme hver av dem hos lærende. Motiveringsdesignprosessen blir forklart i detalj, supplert med virkelige eksempler og bruksklare arbeidsark. Metodene anvendes i både tradisjonelle og alternative settinger, inkludert klasser for begavede elever, grunnskoletrinn og selvstyrt læring.