Å stille spørsmål om hvordan man driver med matematisk forskning er som å spørre hvordan en komposisjon blir til et mesterverk. Ingen vet egentlig svaret. Likevel er det et anerkjent faktum at problemløsning spiller en viktig rolle i trening av en forskers sinn. Det ville ikke være en overdrivelse å si at evnen til å utføre matematisk forskning i stor grad handler om å stille 'velformulerte' spørsmål. Forfatterne av 'Problems in Algebraic Number Theory' bygger sin tilnærming på prinsippet om at spørsmålene fokuserer og orienterer sinnet. Boken er en samling av omtrent 500 problemer innen algebraisk tallteori, systematisk ordnet for å avdekke ideer og konsepter i utviklingen av emnet. Mens noen av problemene er enkle og greie, er andre mer utfordrende. I denne nye utgaven har forfatterne lagt til et kapittel og revidert flere seksjoner. Teksten egner seg for et første kurs i algebraisk tallteori med minimal veiledning fra instruktøren. Framstillingen legger til rette for selvstudium, og studenter som arbeider med dette materialet vil bli bedre rustet til å håndtere komplekse matematiske utfordringer.