Boken 'A Philosophy of Ambient Sound' tilbyr den første omfattende studien av atmosfærisk lyd som et sentralt tema innen lydstudier og lydfilosofi. Med en bred medie-filosofisk tilnærming, undersøker den atmosfærisk lyd som en grunnleggende dimensjon av det sonore miljøet, lydteknologier, lydkunst og den materielle rammen for lytting. Gjennom analyser av viktige begreper som omringbarhet, medialisering, immanens, syntetisering og kontinuerlig variasjon, belyser boken hvordan de ambient aspektene ved lyd påvirker vår oppfatning av hva lyd er, samt hvordan den påvirker oss, ved å avdekke lydens forhold til grunnleggende kategorier som rom, tid, miljø, medium og materialitet. Videre kaster den lys over hvordan den strategiske produksjonen av atmosfærisk lyd danner et ledende estetisk paradigme som har vært avgjørende for utformingen av det moderne sonore miljøet – fra viktige utviklinger innen eksperimentell og populærmusikk, lydkunst og cinematisk lyddesign til den arkitektonisk-teknologiske konstruksjonen av lytting.