Challenging Democracy in Early Childhood Education
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker hvordan begrepene og verdiene i moderne demokrati blir forstått og anvendt i ulike kulturelle kontekster, med spesielt fokus på barn, barndom og mangfold. Gjennom en rekke metodologiske tilnærminger relevante for tidlig barndomsutdanning, diskuteres unges engasjement og stemme. Boken identifiserer eksisterende praksis, styrker, teorier og hensyn knyttet til demokrati i tidlig barndomsutdanning og barndom, med vekt på demokratisk deltakelse fra barns side i ulike kulturelle kontekster. Den viser videre hvordan demokratisk tenkning kan manifestere seg i tidlige barndomspraksiser og interaksjoner på tvers av ulike læreplaner og perspektiver, samt vurderer måter å fremme og opprettholde praksis som gir positive transformasjonsmuligheter for barn og bredere økologiske systemer. Boken gir leserne innsikt i hva demokrati og medborgerskap representerer i virkeligheten, og hvilke utfordringer som påvirker praksis og fremmer engasjement.