Boken 'Character Merchandising' tar for seg sentrale problemstillinger, utfordringer og konsekvenser knyttet til uautorisert karaktermerchandising. Den gir dyptgående innsikt i de filosofiske begrunnelsene for beskyttelse av personlige image. Boken undersøker hva som kvalifiserer som en karakter og de juridiske rettighetene assosiert med dette, inkludert eiendomsrettigheter, personrettigheter og rettigheter til offentliggjøring. I lys av at det ikke finnes noen eksplisitt lovgivning som beskytter karakterer, tilbyr verket nye perspektiver på hvordan intellektuell eiendomslovgivning kan benyttes for å forhindre uautorisert karaktermerchandising. Den kritisk vurderer ulike tester som domstolene har innført for å avgjøre hvilke karakterer som kan opphavsbeskyttes. Videre analyseres de ulike domstolenes utsagn som begrunner behovet for effektiv beskyttelse av offentlige rettigheter. Siden det ikke finnes noen enhetlig standard for anerkjennelse og beskyttelse av bilde- og image-rettigheter, presenterer denne boken et globalt perspektiv og utviklinger på området, basert på rettsavgjørelser fra ulike jurisdiksjoner.