Denne boken setter søkelyset på de omveltningene og transformasjonene som preger det moderne Kina, samtidig som den gir en ny vurdering av Max Webers anerkjente sosiologi knyttet til landet. Den går tilbake til de kilder Weber benytter i sitt verk "The Religion of China: Confucianism and Taoism", og gir en informert fremstilling av de kinesiske institusjonene som diskuteres. Videre inneholder den en presis drøfting av Webers skrifter om 'fremveksten av moderne kapitalisme'. Boken utsetter Webers argumentasjon for kritisk vurdering, idet den påpeker at han hentet inspirasjon fra kilder som preget den sentral-europeiske forestillingen på hans tid, og dermed konstruerte en oppfatning av Kina i Europa. Samtidig var europeiske forfattere med på å skape et distinkt bilde av det imperialistiske Kina og dets konfucianske rammeverk. Gjennom en ny vurdering av Webers diskusjon om individets rolle i konfuciansk tenkning, samt individets underordning til den politiske fellesskap og det ancestrale klan, bidrar denne boken til den løpende debatten omkring Webers teorier.