«Deep Active Learning» er den første boken som forener konseptene aktiv læring og dyp læring, og gir et klart skille mellom teori og praksis gjennom samarbeid mellom forskere fra høyere utdanning i tre ulike land: Japan, USA og Sverige. Boken utforsker tematikk fra flere fagfelt, inkludert utdanning, psykologi, læringsvitenskap, lærerutdanning, tannbehandling og forretningsfag. I løpet av det 21. århundre har aktiv læring fått en sentral rolle i overgangen fra undervisning til læring i japansk høyere utdanning. Likevel er «aktiv læring» i Japan, som i mange andre land, et begrep som rommer ulike undervisningsmetoder som fremmer studenters aktive deltakelse, som for eksempel gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner. Det som virkelig trengs for studentene, er ikke bare aktiv læring, men dyp aktiv læring. Dyp læring fokuserer på innholdet og kvaliteten av læringen, mens aktiv læring i stor grad i Japan legger vekt på læringsmetodene. Boken plasserer dyp aktiv læring i kjernen av denne utdanningsreformen.