Boken "Education for Everyday Life" tar for seg undervisningens rolle innen offentlig utdanning. Den kritiserer hvordan undervisning fungerer i dagens utdanningspolitikk og teorier, og etablerer en alternativ forståelse av undervisningens essens. Gjennom en sofistisk tradisjon av utdanningspraksis og -tenkning, utforsker boka undervisningens multifacetterte natur. I første del av verket blir det anlagt en grundig diskusjon av det essensielle forholdet mellom offentlig utdanning og demokrati. Her belyses endringer i skolens rolle, spesielt hvordan fokuset på konkurranse og sammenligning har kommet på bekostning av sosialt ansvar og demokratisering. Forfatteren identifiserer de underliggende drivkreftene for disse endringene som aggresjon og ødeleggelser, sentral for en neokapitalistisk ideologi. I den andre delen argumenteres det for en praksis av sofistisk undervisning fremfor den tradisjonelle sokratiske metoden. Her utforskes dypt hva det innebærer å undervise innenfor en moderne sofistisk tradisjon av utdanningstenkning og praksis. Boken gir også verdifulle innsikter i hvordan man kan motvirke aggressive krefter som nasjonalisme, rasisme og vold knyttet til sen-kapitalisme.