Boken 'Educational Leadership through a Practice Lens' tilbyr teoretiske og analytiske ressurser for en presserende revurdering av det sosiale prosjektet knyttet til utdanning og pedagogisk ledelse. Den utforsker hva utdanningsledelse innebærer, med fokus på politikk og makt som en praksis, og hva den kan og bør være, med en pedagogisk og praksisorientert tilnærming til utdanning. Gjennom forskning utført ved ulike australske skoler og utdanningsdistrikt argumenterer forfatterne for en omformulering av utdanningsledelse som pedagogisk praksis for å transformere både teori og praksis innen feltet. Boken gir en dypgående beskrivelse av utdanningsledelse gjennom en praksislinse, der teorien om praksisarkitektur settes i dialog med stedontologier, Bourdieus tenkeverktøy og feministisk kritisk forskning. Den sporer praksisene og praksisen til utdanningsledere mens de håndterer det skiftende landskapet og påvirkningene fra utdanningspolitikken som har formet utdanningen i Australia. Boken inviterer til en ny forståelse av utdanningsledelse der teori og praktisk anvendelse smelter sammen for å møte utfordringene i dagens utdanningssystem.