Boken "Educational Leadership through a Practice Lens" tilbyr et teoretisk og analytisk grunnlag for en presserende nytenkning av det sosiale prosjektet knyttet til utdanning og utdanningsledelse. Den utforsker hva utdanningsledelse innebærer, med fokus på politikk og makt som en praksis, samtidig som den vurderer hvordan utdanningsledelse kan og bør utvikles. Forfatterne presenterer en pedagogisk tilnærming for å informere utdanningspraksis, med utgangspunkt i forskning fra ulike australske skoler og utdanningsdistrikter. Boken argumenterer for et behov for å omformulere utdanningsledelse som en pedagogisk praksis, noe som kan transformere både teori og praksis innen feltet. Gjennom en omfattende framstilling tar boken opp hvordan utdanningsledere håndterer et dynamisk landskap preget av endrede utdanningspolitikker som har formet australsk utdanning. Den bringer teori om praksisarkitektur i dialog med ontologier på stedet, Bourdieu sine tenkeverktøy, og feministisk kritisk forskning, og gir leserne et rikholdig innblikk i ledernes praksis og den praktiske innsikten de opparbeider seg i møtet med komplekse utfordringer.