Boken "Educational Measurement for Applied Researchers" er en uvurderlig ressurs for et mangfold av forskere og praktikere som analyserer vurderingsdata og utvikler testverktøy. Den fokuserer på bruken av klassisk testteori (CTT) og item respons teori (IRT), som ofte er nødvendige innen psykologi (for eksempel for å måle psykologiske egenskaper), helse (for eksempel for å måle alvorlighetsgraden av lidelser) og utdanning (for eksempel for å vurdere elevprestasjoner). Boken gjør disse analytiske verktøyene tilgjengelige for et bredere publikum. De tre forfatterne har vært ansvarlige for undervisning om vurderingsfag til studenter med ulik bakgrunn i flere år, og de har derfor en betydelig erfaring når det kommer til å presentere emner innen utdanningsmåling, dyptgående konsepter og anvendelser på en lettfattelig måte. I denne boken adresseres behovene til lesere som bruker CTT og IRT i sitt arbeid, men som kanskje ikke har en omfattende matematisk bakgrunn. Den belyser også vanlige misforståelser knyttet til bruken av målemodeller og gir en grundig innsikt i prosessene involvert.