Boken ‘Intervention Research’ fungerer som en omfattende guide til gjennomføringen av intervensjonsforskning. Den gir en trinnvis tilnærming som forskere, ph.d.-studenter og andre kan benytte når de utforsker intervensjoner i skoler og ulike andre miljøer. Med utgangspunkt i Intervention Research Framework, presenterer den også praktiske opplysninger om hvordan man knytter et program basert på en omfattende og evidensbasert tilnærming til forsknings- og evalueringsprosesser. Dette håndheftet belyser videre viktige aspekter som valg av riktige forskningsprøver, utvikling av gyldige og pålitelige instrumenter for måling av endring, og hvordan man kan designe passende måleinstrumenter for å vurdere atferdsendring. Det gir innsikt i rekruttering og forhandling med skoler og andre aktører for å gjennomføre forskning involverende unge mennesker, samt metoder for å måle og integrere troverdighet i implementeringen for å forstå forholdet mellom dose og atferdsendring. Dessuten gir boken råd om hvordan man kan optimalisere prosesser for datainnsamling og distribusjon. Dette verket er uunnværlig for alle som ønsker å studere og anvende intervensjonsforskning på en grundig og evidensbasert måte.