Denne boken tar for seg et enkelt artefakt, Barochan-korset, en steinskulptur fra det niende århundre i Renfrewshire, Skottland. Gjennom en grundig utforskning av de skiftende historiene, betydningene, plasseringene, bruksformene og følelsene knyttet til skulpturen, presenterer Tim Edensor et bredt tidsrom som spenner over tolv århundrer. Han beveger seg bort fra en periodisering som kun fokuserer på de opprinnelige betydningene og bruksområdene til korset. Ved å tegne opp de ulike måtene Barochan-korset har blitt flyttet, brukt, tatt vare på, tolket, møtt, sanset, kopiert og appropriert, åpner boken for en sofistikert, men lettfattelig diskusjon omkring de skiftende relasjonene mellom korset og de fysiske samt begrepene landskap der det har vært plassert. Boken bidrar dermed til en utvidelse av hvordan landskap kan konseptualiseres, samtidig som den viser hvordan artefakter kan informere fremtidig kritisk tenkning om kulturarv. Dette representerer en vesentlig innflytelse på teorier om materiell kultur og landskap.