Boken 'Learning and Teaching in the Music Studio' fremmer en radikal omlegging av undervisningsmetoder innen musikk, og tar et oppgjør med det tradisjonelle konservatorieopplegget som fortsatt benyttes i mange klasserom. Etter to tiår med tverrfaglig arbeid utført av musikere, musikkpedagoger og psykologer, henviser boken til et nytt fokus i musikkutdanningen: studentene selv og deres mentale og fysiske aktivitet. Målet er å hjelpe dem med å håndtere egne mål og følelser. Dette alternative perspektivet er basert på et nytt teoretisk rammeverk, og inneholder en rekke konkrete eksempler på hvordan man kan implementere disse ideene i praksis med studenter i ulike aldre og miljøer. Selv om hovedfokuset ligger på undervisning i instrumentalmusikk, er innholdet også nyttig for lærere, studenter, musikere og forskere som ønsker å forbedre musikkundervisningen i alle typer sammenhenger, både formelle og uformelle. Kapitlene 3, 4, 6 og 18 er tilgjengelige som åpen tilgang under en Creative Commons-lisens.