Boken "Pedagogy, Education, and Praxis in Critical Times" tar en grundig gjennomgang av presserende spørsmål som forskere, pedagoger og beslutningstakere må vurdere for å forbedre vår forståelse av og evne til å transformere utdanning. Den tar for seg viktige områder knyttet til den empiriske, teoretiske og strategiske forskningen i det internasjonale forskningsnettverket for Pedagogikk, Utdanning og Praksis (PEP). Boken diskuterer temaer som: naturen av utdanningspraksis, forskningsmetoder som fremmer utvikling av praksis, og hvordan endrede kulturelle, sosiale, politiske og materielle forhold påvirker lærerens utdanningspraksis. I tillegg utforsker den hvordan god profesjonell praksis innen undervisning, ledelse og profesjonell læring oppfattes og erfarers. Ved å presentere resultater fra PEP-forskningen stiller boken nye spørsmål og tilbyr friske perspektiver på identifiserte problemer og temaer, alt i lys av dagens utdanningsutfordringer og den utbredte innflytelsen av neoliberal politikk.