Denne boken gir en omfattende dekning av teoretiske problemstillinger knyttet til digital kultur, representasjon og ideologi innen kunst og museer, samt andre kulturelle arenaer. Den tilbyr nye perspektiver på representasjon i digitaliseringen av kunst. Gjennom en kritisk analyse av rollene til museer og arkiver i den digitale tidsalderen, undersøker den de intrikate forholdene mellom syn og sted i kunst, museer, utstillinger, temaparker, teaterforestillinger, musikkvideoer og filmer. Samlingen representerer en tverrfaglig tilnærming til de komplekse spørsmålene som oppstår med fremveksten av teknologi og digital kultur. Den økende viktigheten av visuell kultur siden det tjuende århundret kan tilskrives utviklingen av teknologi innen film, TV, museumutstillinger og den utbredte bruken av nettsteder. Samtidig kan dette sees som et paradigmeskifte mot representasjon som et visuelt middel for å tolke kultur, med nye forståelser av dilemmaet mellom sted og syn, samt de gjensidige implikasjonene i tilknyttede spenninger.