Business School and the Noble Purpose of the Market
Produktbeskrivelse
I 'Business School and the Noble Purpose of the Market' presenteres et kritisk blikk på dagens forretningsskoler, som ofte baserer seg på utdaterte prinsipper fra en tid som ikke lenger er relevant. Boken argumenterer for at kapitalismen har løftet levestandarden for milliarder av mennesker de siste 150 årene, men at systemet nå står overfor betydelige utfordringer, som klimaendringer og økende sosial ulikhet, som det ikke klarer å håndtere. Til tross for dette fortsetter forretningsskolene å undervise i ideer som kan forverre situasjonen. I stedet for å prioritere interessene til ansatte, miljøet og samfunnet, settes aksjonærenes fortjeneste i høysetet. Regjeringer sees på som hindringer for den frie markedet, snarere enn som nødvendige aktører for en velfungerende økonomi. Dessuten fremmes ideer om ubegrenset økonomisk vekst, til tross for de ødeleggende konsekvensene dette har for både miljøet og samfunnet. Boken fremhever nødvendigheten av å revurdere de svake fundamentene for forretningsutdanning, og oppfordrer til en helhetlig tilnærming som tar for seg disse utfordringene på en grundig måte. Denne boken er essensiell lesning for MBA-studenter, akademikere og alle som ønsker å forstå hvordan fremtidens forretningsledere kan navigere i en stadig mer kompleks virkelighet.