Mange liberale vestlige demokratier er stolte av sitt engasjement for likestilling, rettferdig behandling av innvandrere og retten til utdanning. Disse omgivelsene skulle ideelt sett gi et best-case-scenario for mottakelsen av innvandrerungdom. Men virkeligheten er ikke alltid slik. "Coercive Concern" utforsker hvordan stereotypier av muslimske innvandrere i vestlige liberale samfunn påvirker offentlige skoler og former hverdagsinteraksjoner, idet det informerer hvordan muslimske ungdommer blir oppfattet av lærere og medelever. Boken går utover å bare identifisere tilstedeværelsen av rasialisert tale i skoler; den avdekker hvordan tvunget assimilering er innhyllet i velmenende fortellinger om omsorg og bekymring. "Coercive Concern" gir en etnografisk kritikk av den ‘bekymringen’ som driver integrasjonspolitikken i danske skoler. Reva Jaffe-Walter har fokusert på erfaringene til muslimske ungdommer ved en offentlig skole hvor over 40% av studentene har innvandrerbakgrunn, og viser hvordan skolene fungerer som styringsarenaer.