I en stadig mer globalisert verden, der internasjonale team, initiativer og samarbeid mellom selskaper blir stadig mer vanlig, er det av avgjørende betydning at enkeltpersoner raskt kan tilpasse seg nye kulturer. Effektive strategier for utvelgelse og opplæring av personer med globale perspektiver er essensielle for å kunne lede og administrere virksomheter på tvers av kulturer. Nåværende teorier innen ledelse og psykologi gir ikke tilstrekkelige rammeverk for å forklare hva som fører til suksess eller fiasko for personer som jobber i og leder team i fremmede kulturer. I denne boken utvikler forfatterne konseptet om kulturell inteligens og undersøker dens tre viktige aspekter: kognisjon, evnen til å forstå mønstre fra kulturelle signaler; motivasjon, ønsket om og evnen til å involvere andre; og atferd, evnen til å handle i samsvar med både kognisjon og motivasjon. Gjennom en grundig presentasjon av dette nye konseptuelle rammeverket tilbyr forfatterne en kritisk vurdering av eksisterende litteratur og utforsker den fundamentale naturen av kulturell inteligens og dens forhold til andre relaterte begreper.