Bruken av resurser ved Pentagon har vært mål for kritikk og reformarbeid i flere tiår. Milliarder av dollar brukes på våpenprogrammer som senere blir lagt på hyllen. Dessuten er moderne datasentre underutnyttede og ofte bemannet med for mange ansatte. Nye forretningssystemer blir utviklet til store kostnader, men oppfyller sjelden brukernes behov. Hver forsvarsminister de siste fem administrasjonene har gjort det til en prioritet å møte opplevd sløsing og ineffektivitet ved å sette fokus på ledelsesreform. I samsvar med dette har de kongressielle forsvarskomiteene også vært aktive, med vedtak av hundrevis av lovforslag. Til tross for disse innsatsene, har få initiativer ført til betydelige forbedringer, og Pentagon fortsetter tilsynelatende som alltid, med sløsingen intakt. I boken "Defense Management Reform" undersøker Peter Levine hvorfor, til tross for en lang historie med reformforsøk, Pentagon sliter med å redusere sløsing og ineffektivitet. Bokens kjerne er tre casestudier som omhandler sivilt personell, anskaffelser og økonomistyring.