«Desire and Distance» representerer et betydelig nytt skritt innen moderne fenomenologisk tenkning, en nytenkning og kritikk av grunnleggende filosofiske posisjoner knyttet til persepsjonsbegrepet slik det ble presentert av Husserl og Merleau-Ponty. Barbaras tar avstand fra deres verk på viktige og originale måter. Hovedmålet hans er å utvikle en filosofi som utforsker hva 'liv' er—en filosofi som anerkjenner og belyser kroppens rolle i persepsjon og dannelsen av det menneskelige subjektet. Han argumenterer for at begrepene begjær og avstand er fundamentale for forståelsen av 'liv'. Dette perspektivet har paralleller til Levinas' identifisering av en lignende struktur i Descartes' konsept om det uendelige. For Barbaras er begjær og avstand forankret ikke i meningsdannelse, men i en nytenkning av biologifilosofi og, derigjennom, kosmologi. Barbaras utdyper og strekker den formelle strukturen av begjær og avstand ved å trekke på motiver som ennå ikke er utforsket i den franske fenomenologiske tradisjonen, med særlig fokus på begrepene 'liv' og det.