Aldri har verden vært så rik på vitenskapelig kunnskap som den er i dag. Men hva er de viktigste kildene til denne kunnskapen? I boken 'Global Mega-Science' analyserer David P. Baker og Justin J.W. Powell på en tilgjengelig og engasjerende måte opprinnelsen til denne enestående veksten i kunnskapsproduksjon de siste hundre og tjue årene. Forfatterne kombinerer sosiologiske og historiske tilnærminger med unik scientometrisk data for å argumentere for at den kulturelle suksessen til universitetene og deres forbindelse til vitenskap er kjernen i dette fenomenet: universitets-vitenskapsmodellen. Ved å undersøke hvorfor vitenskapen er så dypt knyttet til utviklingen av høyere utdanning, analyserer forfatterne hvordan kapasiteten til å produsere forskning er blitt akkumulert, og viser hvordan universitetet legger til rette for det fremvoksende kunnskapssamfunnet. Tiden for global mega-vitenskap er bygget på det symbiotiske forholdet mellom høyere utdanning og vitenskap, spesielt de verdensomspennende forskningssamarbeidene blant nettverksbaserte universitetsforskere.