'Statuomania' inntok Algerie fra midten av 1800-tallet, ettersom den franske kolonimakten reiste utallige krigsminnesmerker i landet. Etter Algeries harde kamp for uavhengighet i 1962 fikk disse monumentene imidlertid en helt ny betydning, og flere av dem ble 'repatriert' til Frankrike, både på lovlig og ulovlig vis. I dag er det i både Algerie og Frankrike en pågående debatt rundt disse omstridte, men delte monumentene, der mennesker flytter og fjerner, vandaliserer og bevarer dette arven. Susan Slyomovics utforsker etterlivene til de franske bygde krigsminnesmerkene i Algerie og de som er sendt tilbake til Frankrike. Gjennom omfattende feltarbeid i begge land, samt intervjuer med aktører og kunstnere fra både det franske og det algeriske kulturmiljøet, analyserer hun kolonial nostalgi, diskordant arv og den pågående avkolonialiseringen og ikonoklasmen relatert til disse kunstverkene. Monumentene fremstår her som sjelsfulle gjenstander som tilbyr visuelle dokumenter av den koloniserte algeriske urbefolkningen, den europeiske bosetteren, og de moderne innsatsene for å engasjere seg med denne komplekse historien.