Boken "National Differences, Global Similarities" gir en grundig og sammenlignende fremstilling av utdanningssystemer som en global institusjon, med amerikanske skoler som referansepunkt. Hver kapittel utforsker et spesifikt globalt fenomen, som vedvarende kjønnsforskjeller i prestasjoner, innovative metoder som nasjoner benytter for å styre skolene sine, den økende bruken av privatundervisning, skolevold, utviklingen av effektive læreplaner, samt de daglige utfordringene lærere møter. Forfatterne, Baker og LeTendre, baserer sine funn på en fireårs undersøkelse gjennomført i førti-sju land, der de har gransket ulike aspekter ved K-12 utdanning, inkludert hvordan skolene drives, hva lærerne underviser i, og hva elevene lærer i matematikk og naturfag. Resultatene presenteres på en lettfattelig måte, uten teknisk sjargong, noe som gjør dem tilgjengelige for både utdanningspolicy-diskusjoner og teoretisk utforskning av utdanningens rolle i samfunnet. Gjennom hele boken løper det en diskusjon om hvordan verden påvirker utdanning og hvordan utdanning igjen former samfunn på tvers av landegrenser.