I perioden fra 1989 til 2008 opplevde USA et styre preget av neoliberal hegemoni, som satte sitt preg på politikk, økonomi og kultur. I boken 'New Sincerity' argumenterer post*45-forsker Adam Kelly for at amerikanske forfattere som startet sine karrierer i disse årene, spesielt den post-baby boom-generasjonen av forfattere født mellom slutten av 1950-tallet og tidlig på 1970-tallet, reagerte på tidens utfordringer ved å utvikle en estetikk av oppriktighet i sin fiksjon. Disse forfatterne stiller spørsmålet: Hvordan kan man uttrykke seg sant og anerkjenne sine følelser, når det man sier og føler kan kjøpes og selges på markedet? Hva er egentlig autentisk kunst i en historisk kontekst hvor kunstneren har blitt et eksempel på neoliberal subjektivitet, snarere enn dens motsetning? Gjennom seks kapitler som fokuserer på nøkkelforfattere fra perioden, inkludert Susan Choi, Helen DeWitt, Jennifer Egan, Dave Eggers, George Saunders, Dana Spiotta, Colson Whitehead og David Foster Wallace, utforsker boken disse sentrale spørsmålene, samtidig som den kritisk deltar i en rekke debatter innen moderne litteraturstudier.