I "Open Secrets" utforskes temaet om bekreftende stillhet og tilbakeholdte handlinger i litterære verk som Mme de Lafayettes "La Princesse de Clèves" (1678), Jane Austens "Mansfield Park" (1814), samt dikt av William Wordsworth, Emily Dickinson og Thomas Hardy. Forfatteren argumenterer for at disse verkene finner oppfyllelse ikke gjennom narrativ fullbyrdelse, men heller i en forståelse av nåde som både en enkelhet i formelle midler og en frihet fra det hardt arbeidende, særlig i forhold til selvskjuling og selvpresentasjon. I en tid preget av presset om selvrealisering og selvbenektelse, som kjennetegner den moderne virkeligheten, avstår karakterene fra den heroiske gesten av å gi avkall på sine ambisjoner om selvuttrykk. I stedet setter de til side fantasien om å være den fullt ansvarlige aktøren. "Open Secrets" skiller seg ut ved å forestille seg det ikke-instrumentelle uten å belaste det med tunge etiske byrder. Ikke-tilranelse fremstår ikke som en vanskelig oppgave, men heller som den enkleste vei å gå.